SM systeemi

Hallituksen tiedotuksia
Post Reply
Gardan
Posts: 258
Joined: Mon May 24, 2004 6:57 pm
Location: Espoo

SM systeemi

Post by Gardan »

Tällä systeemillä ratkaistaan Go-pelin Suomen mestari
  • 1. Yhteenveto
    2. Yleisiä periaatteita
    3. Systeemi
    4. Siirtymäsäännöksiä
Last edited by Gardan on Thu May 26, 2005 12:51 pm, edited 2 times in total.
Gardan
Posts: 258
Joined: Mon May 24, 2004 6:57 pm
Location: Espoo

Yhteenveto

Post by Gardan »

1. Ensimmäinen karsinta

Ensimmäinen karsinta pelataan viikolla 35. Tämä karsinta pelataan McMahon-turnauksena. Kaikki liiton jäsenet voivat osallistua turnaukseen.

2. Toinen karsinta eli välisarja

Toinen karsinta pelataan viikolla 39. Välisarja pelataan sveitsiläisellä systeemillä, mukana on 16 pelaajaa. Pääasiallinen edellytys pääsyyn toiseen karsintaan on hyvä sijoittuminen ensimmäisessä karsintaturnauksessa. Myös muilla kriteereillä otetaan pelaajia mukaan. (Nämä kriteerit tarkennetaan myöhemmin.) Sveitsiläisessä turnauksessa pelaajien luokituksilla ei ole vaikutusta turnauksen kulkuun. Turnauksen 1-3 parasta niistä, jotka eivät pääseet seuraavaan vaiheeseen (eli SM-sarjaan) saavat perintöpaikan seuraavan vuoden toiseen karsintaan.

3. SM-sarja

SM-sarja pelataan viikolla 42. SM-sarja on täydellinen sarja, jossa kuusi pelaajaa. Kolme parasta saavat perintöpaikan seuraavan vuoden SM-sarjaan. Muut pelaajat saavat perintöpaikan seuraavan vuoden toiseen karsintaan (välisarja).

4. SM-finaali

SM-finaali pelataan viikolla 45. Kaksi SM-sarjan parasta pelaavat paras-kolmesta finaalin, ja voittaja on vuoden gon Suomen mestari.
Last edited by Gardan on Thu May 26, 2005 4:10 pm, edited 2 times in total.
Gardan
Posts: 258
Joined: Mon May 24, 2004 6:57 pm
Location: Espoo

Yleisiä periaatteita

Post by Gardan »

Jäsenyys

Kaikki liiton jäsenet voivat osallistua turnaukseen (pelkkä pelaajalisenssi ei kuitenkaan riitä). SM-turnaukseen on ilmoittauduttava määräaikaan menssä ja jäsenyyden voimassaolo tarkistetaan ilmoittautumisajan umpeuduttua. Tämä koskee myös pelaajia, joiden ei tarvitse osallistua 1. vaiheeseen.

Sisääntulojärjestys

Myöhemmissä vaiheissa on käytössä sisääntulojärjestys, josta on omat sääntönsä joka vaiheelle. Sisääntulojärjestystä käytetään tarvittaessa tasasijan ratkaisemiseen, kun voittojen määrä on mennyt tasan. Mikäli sisääntulojärjestystä tarvitaan ja se perustuu ylivuoden vanhaan (edellisen vuoden vastaavaa vaihetta aikasempaan) tulokseen pelataan asian ratkaisemiseksi lisäpeli.

Hallitus

Suomen Go-liitto ry:n hallitus voi tehdä 2. vaiheen turnauslistaan tilapäisen lisäyksen tai poistaa turnauksen, jos sitä ei järjestetä. Pysyvät muutokset hyväksyy vuosikokous. Hallitus voi valita yhden pelaajan toiseen vaiheeseen. Hallitus voi myös tarvittaessa muuttaa osaturnausten ajankohtia. Jos tuomari ja kaikki pelaajat suostuvat voidaan finaalin ajankohtaa muuttaa, ei kuitenkaan vuodenvaihteen yli.

Poisjäänti

Käynnissä olevasta osaturnauksesta ei saa jäädä kesken pois. Jos pelaajalla on paikka myöhemmän vaiheen turnaukseen, hän voi luopua paikasta. Tilalle otetaan järjestyksessä seuraava pelaaja. Luopumisesta on ilmoitettava hyvissä ajoin ennen turnausta. Liitto voi määrätä poisjäännistä pelaajalle seuraamuksen, jos se on tarpeen.
Last edited by Gardan on Sun Sep 11, 2005 2:01 pm, edited 1 time in total.
Gardan
Posts: 258
Joined: Mon May 24, 2004 6:57 pm
Location: Espoo

Systeemi

Post by Gardan »

1. vaihe

Turnauksessa pelataan viikonloppuna kahden päivän aikana viisi kierrosta.

Peliaika on n. tunti. Byoyomi: kanadalainen tai normaali on käytössä.

Systeemi on McMahon.

Jatkoon pääsijät valitaan seuraavien kriteerien mukaan:
McMahon pisteet
SOS
SOSOS
Keskinäinen peli, jos kaksi pelaajaa tasoissa
arpa



2. vaihe

Turnauksessa pelataan viikonloppuna kahden päivän aikana viisi kierrosta.

Peliaika on n.75 minuuttia. Byoyomi: kanadalainen tai normaali on käytössä.

Pelaajia on 16 ja mukaan pääsevät sisääntulojärjestyksessä:
edellisen vuoden SM-sarjan 4-6
edellisen vuoden SM-2-karsinnan 4-6
edellisen vuoden GP:stä kaksi parasta, jotka eivät vielä päässeet
karsintaa edeltävästä vuoden sisällä pelatusta Takapotkusta paras, joka ei vielä päässyt
karsintaa edeltävästä vuoden sisällä pelatusta Kani 6:sta paras, joka ei vielä päässyt
(hallitus voi lisätä listaan vahvan turnauksen, kun päättää siitä tarpeeksi ajoissa)
0-2 pelaajaa, joiden Gor on yli 2300 tai luokitus 4 dan tai yli
SM-1-karsinnasta 2 parasta
0-1 liiton hallituksen valitsema pelaaja
0-2 pelaajaa, joiden Gor on yli 2300 tai luokitus 4 dan tai yli
SM-1-karsinnasta turnaus täyteen


Systeemi

Pelaajia on 16. Pelataan ensin 4 kierrosta, tasavoitossa olevat aina vastakkain. Pelaajien jakauma eri pistetasoilla on tämän jälkeen 1-4-6-4-1. Kaikki pelinsä voittanut pääsee jatkoon (ja vastaavasti kaikki pelinsä hävinnyt joutuu vapaalle). Viidennellä kierroksella on 14 pelaajaa ja saman voittomäärän omaavat pelaavat keskenään. Sen jälkeen saadaan kaksi pelaajaa lisää tuloksella 4-1 jatkoon.



SM-sarja


Turnauksessa pelataan viikonloppuna kolmen päivän aikana viisi kierrosta.

Peliaika on n. 90 minuuttia. Minuutin Byoyomi, normaali on käytössä.

Pelaajia on kuusi ja turnaus pelataan täydellisenä sarjana. Sisääntulojärjestys on: edellisen vuoden kolme parasta, toisen vaiheen 4 peliä voittanut ja toisen vaiheen 4-1 tuloksen saaneet samassa järjestyksessä, kun pääsivät toiseen vaiheeseen.

Kolme parasta saavat perintöpaikan seuraavan vuoden SM-sarjaan.

Muut pelaajat saavat perintöpaikan seuraavan vuoden toiseen karsintaan.



Finaali

SM-sarjan kaksi parasta pelaavat finaalin paras kolmesta otteluna. Kaksi peliä voittanut on Suomen mestari. Peliaika on 90-105 minuuttia. Byoyomi on yksi minuutti.

Jos SM-sarjan toiseksi ja kolmanneksi parhalla on sama määrä voittoja, he pelaavat yhden pelin, jonka voittaja pelaa finaalissa.

Jos SM-sarjan parhalla ja neljänneksi parhaalla on sama määrä voittoja, he pelaavat yhden pelin, jonka voittaja pelaa finaalissa.
Last edited by Gardan on Wed Apr 26, 2006 7:57 am, edited 3 times in total.
Gardan
Posts: 258
Joined: Mon May 24, 2004 6:57 pm
Location: Espoo

Siirtymäsäännöksiä

Post by Gardan »

Vuonna 2005:

Pelaajia on 12 ja mukaan pääsevät
2004 SM-A-sarjan 4-6
2004 SM-B-sarjan 2-4
2004 GP:stä paras, joka ei vielä päässyt.
0-2 pelaajaa, joiden GOR on yli 2300 tai luokitus 4 dan tai yli
2005 SM-1-karsinnasta 2-4 parasta
yksi liiton hallituksen valitsema pelaaja tai viides karsinnata
Pelataan 5 kierroksen sveitsiläinen systeemi
Kaksi pelaaja pääsee SM-sarjaan, jossa on lisäksi 2004 kolme parasta ja B-sarjan voittaja


Vuonna 2006

Pelaajia on 16 ja mukaan pääsevät
2005 SM-sarjan 4-6
2005 SM-2-karsinnan 3-5
2005 GP:stä kaksi parasta, jotka eivät vielä päässeet
2006 Takapotkusta paras, joka ei vielä päässyt
2006 (tai 2005) Kani 6:sta paras, joka ei vielä päässyt
0-2 pelaajaa, joiden GOR on yli 2300 tai luokitus 4 dan tai yli
2006 SM-1-karsinnasta 2 parasta
0-1 liiton hallituksen valitsema pelaaja
0-2 pelaajaa, joiden Gor on yli 2300 tai luokitus 4 dan tai yli
SM-1-karsinnasta turnaus täyteen
Systeemi olisi yllä mainittu 16 pelaajan viiden kierroksen systeemi.
Vesa
Posts: 274
Joined: Tue May 25, 2004 9:30 pm

Re: Muutoksia ja lisäyksiä SM-systeemiin

Post by Vesa »

Suomen Go-liiton hallituksen kokouksessa 9.2.2008 tehdyt muutokset ja lisäykset SM-systeemiin:

Pelaaja, jolla on paikka myöhempään SM-turnauksen osaan ei saa osallistua aikaisempaan eli SM-sarjapaikan saanut ei saa pelata I- eikä II-karsinnassa eikä II-karsintaan paikan saanut I-karsinnassa.

Peliajat ja liiton päättämät turnauspäivämäärät sitovat turnauksen järjestäjää. Niistä voi poiketa vain hallituksen luvalla.

SM-II-karsinta paritetaan alla esitetyn, vuonna 2007 käytetyn paritusohjeen mukaan.

SM-II-karsinnan järjestys määräytyy ensisijaisesti voittojen ja tappioiden erotuksesta. Jos se on tasan, pelaaja, jonka viimeinen voitto on ensin, sijoittuu edelle. Jos tämä ei tee eroa, tarkastellaan toiseksi viimeistä voittoa ja tarvittaessa kolmanneksi ja neljänneksi viimeistä voittoa. Jos eroa ei vieläkään ole, ratkaisee sisääntulojärjestys.

Päivitys II-karsinnan sisääntulojärjestykseen:

edellisen vuoden SM-sarjan 4-6
edellisen vuoden SM-II-karsinnan 4-6
edellisen vuoden GP:stä kaksi parasta, jotka eivät vielä päässeet

karsintaa edeltävästä, vuoden sisällä pelatusta Takapotkusta ja
Kanikutosesta paras, joka ei vielä päässyt, siinä järjestyksessä
kuin turnaukset on pelattu.
(hallitus voi lisätä listaan vahvan turnauksen, kun päättää siitä tarpeeksi ajoissa)

0-4 pelaajaa, joiden Gor on yli 2300 tai luokitus 4 dan tai yli
0-1 liiton hallituksen valitsema pelaaja
SM-1-karsinnasta 2 parasta
SM-1-karsinnasta turnaus täyteen

SM-I-karsinnasta tulee ainakin kaksi pelaajaa. Jos paikat eivät riitä, leikataan gor- ja 4 dan-optiopaikkoja.

SM-II-KARSINNAN PARITUS

1. Kierros

Pelaajat järjestetään sisääntulojärjestykseen. Paritetaan 1-16, 2-15, 3-14, 4-13, 5-12, 6-11, 7-10, 8-9. Voittajat saavat pisteen mutta häviäjät eivät.

2. kierros

Voittajat ovat numeroilla 1-8 ja häviäjät numeroilla 9-16. Järjestys säilyy voittajien ja häviäjien ryhmän sisällä. Paritetaan 1-8, 2-7, 3-6, 4-5 ja 9-16, 10-15, 11-14, 12-13. Voittajat saavat pisteen lisää, mutta häviäjät eivät.

3. kierros

Kaksi peliä voittaneet ovat numeroilla 1-4. Pelin ensin voittaneet ja sitten hävinneet ovat numeroilla 5-8 ja pelin ensin hävinneet ja sitten voittaneet numeroilla 9-12 eli näiden järjestys ennen toista peliä säilyy.

Kaksi peliä hävinneet ovat numeroilla 13-16. Ylin ryhmä paritetaan 1-4, 2-3 ja alin 13-16 ja 14-15. Keskimmäisessä ryhmässä yritetään paritusta 5-12, 6-11, 7-10, 8-9. Jos tämä ei onnistu siksi, että pelaajat ovat jo pelanneet keskenään vaihdetaan 9 ja 10 keskenään tai 11 ja 12 keskenään. Voittajat saavat pisteen lisää mutta häviäjät eivät.


4. kierros

Kolme peliä voittaneet ovat numeroilla 1-2. Kaksi peliä voittaneet ovat numeroilla 3-8 ja he säilyttävät keskinäisen järjestyksensä ennen kolmatta kierrosta. Yhden pelin voittaneet ovat numeroilla 9-14 ja he säilyttävät keskinäisen järjestyksensä ennen kolmatta kierrosta. Paritetaan ylin ryhmä 1-2 ja alin 15-16. Kahden voiton ryhmässä yritetään paritusta 3-8, 4,-7, 5-6 ja kahden voiton ryhmässä 9-14, 10-13, 11-12. Jos pelaajat ovat kohdanneet aikaisemmin, yritetään vaihtoja tässä järjestyksess: 6<->7, 7<->8, 6<->8 ja 12<->13, 13<->14, 12<->14. Jos nämäkään eivät onnistu, yritetään muita vaihtoja. Voittajat saavat pisteen lisää, mutta häviäjät eivät.

5. kierros

Neljä peliä voittanut pääsee suoraan jatkoon. Kolme peliä voittaneet ovat numeroilla 2-5 säilyttäen keskinäisen järjestyksensä ennen neljättä kierrosta. Ensisijainen paritus on 2-5, 3-4, toissijainen on 2-4, 3-5 ja kolmassijainen 2-3, 4-5. Jos kaikissa näissä esiintyy aikaisemmin pelattu peli, palataan ensisijaiseen paritukseen.

Kaksi peliä voittaneet numeroidaan 6-11 säilyttäen keskinäinen järjestys ennen neljättä kierrosta. Heidät paritetaan 6-11, 7-10, 8-9, ellei jokin peli toistu.

Yhden pelin voittaneet numeroidaan 12-15 säilyttäen keskinäinen järjestys ennen kolmatta kierrosta. Heidät paritetaan 12-15 ja 13-14, ellei jokin peli toistu. Jos heitä ei voida parittaa keskenään toistamatta peliä,paritetaan jotkut kaksi peliä voittaneita vastaan.

Kaikki pelinsä hävinnyt on vapaalla.
Post Reply