Joukkue-SM-systeemi 2007 (systeemiehdotuksen valmistelu)

Hallituksen tiedotuksia
Post Reply
Vesa
Posts: 274
Joined: Tue May 25, 2004 9:30 pm

Joukkue-SM-systeemi 2007 (systeemiehdotuksen valmistelu)

Post by Vesa »

[4.9.2006 - Suomen Go-liitto ry. tiedottaa – Uusi Joukkue-SM-systeemiehdotus]

1. Tiivistelmä

Joukkue-SM-systeemi (JSMS) koostuu kahdesta tasosta: SM-sarjasta, jossa pelaavat joukkueet ratkaisevat Joukkueiden Suomenmestaruuden, ja avoimesta turnauksesta, jossa pelaavat joukkueet kilpailevat pääsystä seuraavan vuoden SM-sarjaan. Suomen Go-liiton jäsenkerhot nimeävät joukkueiden pelaajat lisensoiduista jäsenistään.

2. SM-Sarjan rakenne

Sarjassa pelaa kuusi joukkuetta. Joukkueissa on neljä pelaajaa, jotka on nimetty 1-, 2-, 3- ja 4-pelaajaksi. Kaksi varapelaajaa sallitaan. Varapelaajat on erikseen nimettävä. Mikäli joukkue käyttää varapelaajiaan jollain kierroksella, siitä on kerrottava tuomarille ennen parituksen tekoa tai vähintään puoli tuntia ennen kierroksen alkua. Joukkueet pelaavat keskenään kaikki kaikkia vastaan -turnauksen, siten että 1-pelaajat pelaavat keskenään, 2-pelaajat keskenään ja niin edelleen.

2 a) Mestarin, putoajan ja muiden sijojen määräytyminen

Sarjan järjestyksen määrää a) joukkuepisteiden määrä, b) voitettujen pelien määrä ja c) keskinäinen ottelu. Järjestyksessä ensimmäinen on mestari, ja kuudes putoaa. Muut sijat jaetaan järjestyksen mukaan ja sijojen tasaaminen on mahdollista (mutta perin harvinaista). Ensimmäistä ja kuudetta sijaa ei kuitenkaan jaeta. Mikäli joukkueet ovat näiden sijojen suhteen tasoissa, järjestetään uusintaottelu, jossa mahdollisen tasatuloksen ratkaisee ykköslaudan tulos. Jos yli kaksi joukkuetta on järjestyksessä tasoissa, putoamisen ratkaisevat kaksi edellisen vuoden huonointa, mestaruuden kaksi edellisen vuoden parhaiten sijoittunutta (ei ehkä maailman reiluinta, mutta myös erittäin harvinaista) joukkuetta.

2 b) Joukkuepisteiden määräytyminen
Voitosta saa pisteen, tasapelistä puoli pistettä. 4-0 voittoa ei siis erotella 3-1 voitosta joukkuepisteitä annettaessa.

2 c) Joukkueen 1-, 2-, 3- ja 4- pelaajan nimeäminen:
Ykköspelaajaksi on nimettävä joukkueen viralliselta (kyu/dan) luokitukseltaan vahvin pelaaja, kakkospelaajaksi toiseksi vahvin ja niin edelleen. Mikäli samassa luokituksessa on useampia pelaajia, joukkue saa valita heidän järjestyksensä. Mikäli varapelaaja nostetaan joukkueeseen, yksi joukkueen pelaajista pudotetaan varapelaajaksi ja joukkueen pelaajat nimetään uudestaan. Uusi järjestys toimitetaan tuomarille samassa yhteydessä kun varapelaajan käytöstä ilmoitetaan.

2 d) Muuta
Sarjassa pelattujen pelien tulee olla EGF-A turnausehtojen mukaisia.

3. Avoimen turnauksen rakenne
Avoimen turnauksen rakenne joukkueiden kokoa ja pelattujen kierrosten määrää myöten on avoin. Hallitus tarkentaa vuosittain turnauksen rakennetta ennen turnausta etukäteisilmoittautumisten perusteella pyrkien rakentamaan mahdollisimman mielekkään turnauksen, joka pyrkii erottamaan ensisijaisesti voittajan muista. Muiden sijojen ratkaisemisella on toissijaista, mutta toki suotavaa.

4. Nouseminen ja putoaminen
Sarjan kuudenneksi sijoittunut pudotetaan sarjasta. Avoimen turnauksen voittajalle (parhaiten sijoittuneelle SM-sarjaan kelpuutettavalle) annetaan paikka seuraavan vuoden sarjaan. Mikäli avoimen sarjan voittajajoukkueen nimellisvahvuus on kaksi kiveä tai yli heikompi kuin putoajan, järjestetään karsintaottelu SM-sarjan ehdoilla (4-henkiset joukkueet, EGF-A jne.) avoimen sarjan voittajan pelipaikkakunnalla. Tällä pykälällä pyritään estämään sarjan tason merkittävä heikkeneminen.

5. Siirtymävaihesäädöksiä
Vuoden 2007 sarjan joukkueet määräytyvät vuoden 2006 Joukkue-SM turnauksen perusteella:
Helsinki, Tampere, OGP, YliGo, PoGo ja Hayashi.
Post Reply